torsdag den 26. marts 2015

Fagsprog i Håndværk og Design



Håndværk og Design er et praktisk fag. Et fag hvor forcen ligger i, at man kan fordybe sig i håndværket, og i kraften af at kunne skabe noget med hænderne.
Ikke desto mindre er det vigtigt for eleverne, at sætte ord på det de laver, og at få integreret og udviklet et fagsprog i undervisningen.

Kristine Kabel beskriver i artiklerne ”En flyver ord – faglig læsning og skrivning i sløjd”, og ”At sætte faglige ord på processen – faglig læsning og skrivning i håndarbejde” hvordan det kan gøres.

Fra faget Dansk og undervisning om literacy kender jeg til nødvendigheden af, at elever lærer at arbejde med og kunne skelne i mellem mange forskellige tekstgenrer. Fx den instruerende tekst, hvor elevene får fortalt, hvordan de skal gøre, save, bore. Men også informerende tekster, hvor det handler om formidlingen af fakta, og kommer med baggrundsviden til håndværket. Det er vigtigt at eleverne lærer at kunne navigere i alle disse forskellige tekstformer.

Det er ligeledes vigtigt at eleverne lærer at benytte sig af et specifikt fagsprog. Ord som helopretning, krumsavning, bugthøvling, boring, fældning og sømning er fagbegreber, der hører til i sløjdfaget. Disse ord og begreber hjælper elevene til at grave et spadestik dybere, i forhold til deres egen læseforståelse, og i forhold til at danne en relation til faget, og alt hvad det indebærer. Det er vigtigt som lærer at gøre sig bevidst om, hvordan man kan integrere disse ord i undervisningen. Man skal ikke være bange for, at konfrontere eleverne med et fagsprog, da det hjælper dem til at få en forståelse for faget, og også hjælper med at udvikle deres sprog mere generelt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar