torsdag den 9. april 2015

Arbejdet med værkstedsfag

I artiklen ”Sådan arbejder vi med værkstedsfag” beskriver Pernille Krogh hvordan hun med sin kollega planlægger et nyt forløb. Ved den første brainstorm gælder kun én regel: ”Man må ikke sige hinandens ideer imod!”. En god måde at komme ind i ”Ja-hat modussen på".

At klæde lokalet på
Det første Pernille gør, er at klæde lokalet på, så det inspirerer til det nye emne. En super ide, som jeg også selv kunne tænke mig at overtage. Da jeg boede i Tyskland, havde jeg en veninde, der tog en ekstra uddannelse som Montissori pædagog…hun snakkede altid om: ”die vorberetete Umgebung”, altså om de forberedte omgiveler. Det er vigtigt at skabe nogle omgivelser, der inspirerer. Og det er vigtigt at inspirationen bliver skabt, på en visuel synlig måde. Håndværk og design er et sanseligt fag, og også af denne grund, skal undervisningen tale til sanserne.

Skab et inspirerende rum, der oser af kreativitet, og giver eleverne mod og lyst til at komme i gang med et nyt emne.


Konkurrence
En anden måde at skabe motivation hos eleverne på, er at starte et nyt forløb op med en konkurrence. Pernille Krogh startede hvert nyt forløb op med en gine konkurrence. Hun lod eleverne dekorere en gine, med det emne der skulle omsættes. Ginen skulle derudover spækkes med idekort, og hver ide/kort kunne til slut løbe af med sejren. Ja, hvorfor ikke – når man ved, at nogle drenge er vilde med konkurrencer, og specielt tænder, når der er en vinder præmie på spil.


Start et nyt forløb med en optakt
En anden super ide, er at starte et hvert nyt forløb med en OPTAKT. Optakten kan være en overraskelse, der taler til så mange sanser som muligt. En optakt markerer i den grad også, at der er noget nyt, der starter her. Det skærper sanserne og giver eleverne lyst til at starte noget nyt op. Optakten kan skabes på mange forskellige måder…fx ved noget musik til ørerne, billeder til øjnene, noget godt til ganen, duft til næsen, noget bevægelse til kroppen, ved at eleverne lægger sig på gulvet…og gerne med noget vanvid i spil. Ja, kunst skal jo gerne flytte grænser, så at skubbe projektet i gang med noget, der er lidt verrückt, synes jeg bare er godt!

Udstilling til slut
Slut forløbet af med en udstilling, det er også noget, der motiverer. Annoncer udstillingstidspunktet allerede ved optakten, så har eleverne noget at glæde sig til, og kan også arbejde mere målrettet hen i mod slut udstillingen. Super ide – den vil jeg også overtage J.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar