I artiklen ”Sådan arbejder vi med værkstedsfag” beskriver Pernille Krogh hvordan hun med sin kollega planlægger et nyt
forløb. Ved den første brainstorm gælder kun én regel: ”Man må ikke sige
hinandens ideer imod!”. En god måde at komme ind i ”Ja-hat modussen på".
At klæde lokalet på
Det første Pernille gør, er at
klæde lokalet på, så det inspirerer til det nye emne. En super ide, som jeg
også selv kunne tænke mig at overtage. Da jeg boede i Tyskland, havde jeg en
veninde, der tog en ekstra uddannelse som Montissori pædagog…hun snakkede altid
om: ”die vorberetete Umgebung”, altså
om de forberedte omgiveler. Det er
vigtigt at skabe nogle omgivelser, der inspirerer. Og det er vigtigt at
inspirationen bliver skabt, på en visuel synlig måde. Håndværk og design er et
sanseligt fag, og også af denne grund, skal undervisningen tale til sanserne.
Skab
et inspirerende rum, der oser af kreativitet, og giver eleverne mod og lyst til
at komme i gang med et nyt emne.
Konkurrence
En anden måde at skabe motivation hos eleverne på, er at
starte et nyt forløb op med en konkurrence. Pernille Krogh startede hvert nyt
forløb op med en gine konkurrence.
Hun lod eleverne dekorere en gine, med det emne der skulle omsættes. Ginen
skulle derudover spækkes med idekort, og hver ide/kort kunne til slut løbe af
med sejren. Ja, hvorfor ikke – når man ved, at nogle drenge er vilde med
konkurrencer, og specielt tænder, når der er en vinder præmie på spil.
Start et nyt forløb
med en optakt
En anden super ide, er at starte et hvert nyt forløb med en
OPTAKT. Optakten kan være en overraskelse, der taler til så mange sanser som
muligt. En optakt markerer i den grad også, at der er noget nyt, der starter
her. Det skærper sanserne og giver eleverne lyst til at starte noget nyt op. Optakten
kan skabes på mange forskellige måder…fx ved noget musik til ørerne, billeder
til øjnene, noget godt til ganen, duft til næsen, noget bevægelse til kroppen,
ved at eleverne lægger sig på gulvet…og gerne med noget vanvid i spil. Ja,
kunst skal jo gerne flytte grænser, så at skubbe projektet i gang med noget,
der er lidt verrückt, synes jeg bare
er godt!
Udstilling til slut
Slut forløbet af med en udstilling, det er også noget, der
motiverer. Annoncer udstillingstidspunktet allerede ved optakten, så har
eleverne noget at glæde sig til, og kan også arbejde mere målrettet hen i mod
slut udstillingen. Super ide – den vil jeg også overtage J.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar