torsdag den 3. september 2015

Studieudflugt til FabLab Nordvest



Begrebet FabLab står for Fabrikations Laboratorium, og er et værksted og netværk af innovative og kreative, og oftest teknisk dygtige iværksættere, der har lyst til at dele deres viden med andre.

Værkstederne fungerer således som et slags frirum, hvor man kan eksperimentere, bygge ting og eksperimentere. FabLabét i Nordvest har deres fokus inden for laserskærere, 3D printere og CNC fræsere. Men, organisationen, som findes worldwide eksperimenterer med alverdens udtryksmidler.

Efterdønninger
Her efter at vi er kommet hjem fra studieturen, har vi haft en diskussion omkring hvordan vi ser os selv som udviklere af nye teknologier i håndværk og design.

Thomas bidrag til samtalen gik på, at der er sket en enorm udvikling inden for apps. At eleverne ofte behersker disse programmer langt bedre end os voksne, og vi skal ikke være bange for at sætte eleverne i gang med at arbejde med programmerne, uden at beherske dem til fulde selv.
Steven mente at der dog eventuel er en fare ved, at der går for meget IT i det hele? Efter hans mening er det også vigtigt at eleverne får noget ”håndværk” imellem hænderne.
Thomas mente til slut, at man skal alliere sig med nogen, der kan noget.  At der i Amerika findes noget, der hedder Hacker scouts. Det er eksperter der kommer til skolerne, og sætter noget i gang, hvorefter eleverne kan eksperimentere med tingene.


Der er mange spørgsmål åbne i forbindelse med emnet. Vi skal som lærere turde  ledsage eleverne frem mod en foranderlig fremtid. Hvis man kikker lidt på design og arkitektur landskabet, kan man skimte i retningen af arkitektur firmaet BIG eller Frank O. Gehry for at få en fornemmelse af, hvilken retning fremtiden byder på. Hvis vi skulle skubbe/inspirere elever i denne retning, skal vi som lærere bestemt være villig til at udforske nye teknikker. Det bliver en udfordring, men vel også vække glæden ved faget; det at eksperimentere er vel trods alt det, der holder os i live.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar