Begrebet FabLab står for Fabrikations Laboratorium, og er et
værksted og netværk af innovative og kreative, og oftest teknisk dygtige
iværksættere, der har lyst til at dele deres viden med andre.
Værkstederne fungerer således som et slags frirum, hvor man
kan eksperimentere, bygge ting og eksperimentere. FabLabét i Nordvest har deres fokus inden for laserskærere, 3D printere og CNC fræsere. Men,
organisationen, som findes worldwide eksperimenterer med alverdens
udtryksmidler.
Efterdønninger
Her efter at vi er kommet hjem fra studieturen, har vi haft en diskussion omkring hvordan vi ser os selv som udviklere af nye
teknologier i håndværk og design.
Thomas bidrag til samtalen gik på, at der er sket en enorm
udvikling inden for apps. At eleverne ofte behersker disse programmer langt
bedre end os voksne, og vi skal ikke være bange for at sætte eleverne i gang
med at arbejde med programmerne, uden at beherske dem til fulde selv.
Steven mente at der dog eventuel er en fare ved, at der går
for meget IT i det hele? Efter hans mening er det også vigtigt at eleverne får
noget ”håndværk” imellem hænderne.
Thomas mente til slut, at man skal alliere sig med nogen,
der kan noget. At der i Amerika findes
noget, der hedder Hacker scouts. Det er eksperter der kommer til skolerne, og
sætter noget i gang, hvorefter eleverne kan eksperimentere med tingene.
Der er mange spørgsmål åbne i forbindelse med emnet. Vi skal
som lærere turde ledsage eleverne frem
mod en foranderlig fremtid. Hvis man kikker lidt på design og arkitektur
landskabet, kan man skimte i retningen af arkitektur firmaet BIG eller Frank O.
Gehry for at få en fornemmelse af, hvilken retning fremtiden byder på. Hvis vi
skulle skubbe/inspirere elever i denne retning, skal vi som lærere bestemt være
villig til at udforske nye teknikker. Det bliver en udfordring, men vel også
vække glæden ved faget; det at eksperimentere er vel trods alt det, der holder
os i live.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar